Jo
no adoctrino!
Com
bé sabeu sóc mestra. Ja fa un temps que us ho vaig comentar
parlant-vos un dia de les «bastides». Sóc mestra ,és cert , però
jo no adoctrino. No ho faig, ni entra dins de la meva manera
d’entendre l’educació.
La
primera vegada que vaig sentir aquest verb ADOCTRINAR lligat a la
meva feina em vaig sorprendre. Vaig pensar que de ben segur havien
errat desafortunadament en l’elecció del verb o de l’acció que
millor ens representa com a col·lectiu: ELS MESTRES.
És
evident que, sovint la mala elecció d’una paraula ,pot canviar el
significat i tot el sentit d’una frase. Així que vaig pensar,
potser només ha estat una petita errada lingüística!
De
seguida vaig buscar la definició de la paraula adoctrinar. Pot ser
no la tenia ben entesa? Pot ser es podia llegir en diferents
contextos? Pot ser simplement l’havia mal interpretat?Aquesta va
ser una de les defincions que vaig trobar :»Fer
entrar (algú) en certes doctrines, en certes opinions»
Després
de llegir ho vaig tenir clar. És evident que qui va escollir aquest
verb desconeix de ple la realitat de les nostres escoles. Perquè si
preguntessin a qualsevol mestre i haguéssim de buscar una acció que
ens caracteritza , un sol verb, una paraula que ens defineixi o que
ens identifiqui de ben segur que trobaríem...
ESTIMAR:
« Tenir
bona opinió del que val algú o alguna cosa«
Perquè estimem la nostra feina. Perquè la fem per vocació i sovint
la passem per davant del nostre temps personal ( Hi ho fem a gust).
Perquè estimem els alumnes i els valorem com un gran tresor.
COMPARTIR:
«Dividir
(alguna cosa) donant-ne una part a d'altres»
perquè compartim i donem als nostres alumnes: temps, il·lusions,
aprenentatges, neguits, pors, rialles, cançons... Perquè de tots i
de tothom se n'aprèn.
ACOMPANYAR:»Anar
(amb algú) per escortar-lo, custodiar-lo, fer-li costat, guiar-lo
« perquè acompanyem als nostres alumnes en l’aventura d’aprendre
coses noves guiant-los i observant-los d’aprop però deixant-los
caminar sense apretar-los massa la mà.
OFERIR:
« Posar
alguna cosa a la disposició d'algú» Perquè
oferim moltes portes per obrir plenes de preguntes i respostes que a
poc a poc aniran omplint d’aprenentatges.
JUGAR
: «Passar
el temps en alguna cosa que hom fa amb el sol objecte
d'entretenir-se, de divertir-se» Perquè
juguem amb pedres, amb botons, amb fils, amb cordons, amb tisores o
amb paper tot gaudint d’allò que aprenem a més a més.
DESCOBRIR:
«Ésser
el primer a conèixer una cosa fins aleshores desconeguda» Perquè
observem, investiguem i treballem amb l’entorn proper aprenent cada
dia coses noves.
Ja
veieiu que per verbs no serà i la llista podria ser molt més
llarga. Així que jo ho tinc molt clar.
Jo
no adoctrino! Perquè aprendre no és imposar , no és fer entrar
algú per on jo vull. Aprendre per mi és ESTIMAR, COMPARTIR,
ACOMPANYAR, OFERIR, JUGAR , DESCOBRIR ... podria ser mil paraules
més però de ben segur no és ADOCTRINAR!
Molt encertat! Educar per la pau i la convivència és un dels nostres objectius principals! 😘
ResponEliminaHi tant! tens tota la raó educar per la convivència és una de les coses més importants. Una abraçada
EliminaQue bonic, Mabel! Com es nota que ets una mestra de vocació. I quina gran manera d'enfrontar-se a la intolerància: amb paraules boniques i ben dites!
ResponEliminaSi que ho sóc per vocació, suposo que per això m'entristeix molt i em dol que posin en dubte les nostres intencions com a professionals. Moltes gràcies guapa
Elimina